Szekció vázlat

  • Játékosítás az oktatásban - 2025. augusztus 28-29.

    A Digitális oktatásmódszertani csoport (DOK) az őszi szemeszterekben ismét képzésekkel, workshopokkal segíti az oktatómunkát. A tanévet indító első képzésünk a Képzők Képzése program keretében a játékosítás témakörét fogja gyakorlatorientáltan bemutatni.

    Két nap – gyakorlatorientált tanulás, közös gondolkodás, módszertani inspiráció. A képzést tanúsítvánnyal zárjuk, és az itt született ötleteket (amennyiben igénylik) együtt fejlesztjük tovább.

    A képzés mindkét része jelenléti workshop, amelynek maximális létszáma: 40 fő

    Képzési idő: 12 óra

    2025. augusztus 28. Helyszín: B épület 7-es tanterem (2. emelet)
    08:10 – 08:20 Megnyitó
    08:20 – 9:50

    A gamifikált tanulási környezet megtapasztalása csoportmunkában
    (Horváthné Gyurisán Szabina)

    10:15 - 12:00

    Elméleti alapok az első egységben tapasztalt élmények, megfigyelések beépítésével
    (Horváthné Gyurisán Szabina)

    12:40 – 15:00

    Jógyakorlatok bemutatása és résztvevői reflexiók
    (Horváthné Gyurisán Szabina)

    2025. augusztus 29. Helyszín: B épület 7-es tanterem (2. emelet)
    08:30 – 12:00

    Jelenléti munkacsoportos műhelymunka
    (Györgyi-Ambró Kristóf)

     

    Gamifikáció a felsőoktatásban – tapasztalja meg, tervezzen tudatosan, alkalmazza hatékonyan!

    augusztus 28. 8:10-15:00

    Habár a játékosítás (gamifikáció) egyre elterjedtebb az oktatásban, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a tervezés során mennyire körültekintően kell eljárni ahhoz, hogy valóban hatékony tanulásszervezési módszer legyen: strukturális és tartalmi eszközökkel támogassa a hallgatók bevonódását a tanítási-tanulási folyamatba, segítse az önszabályozó tanulás kialakítását és az egyéni tanulási utak megvalósítását.

    A Gamifikáció workshopon a közös munkát játékosított közegben kezdjük – így nemcsak elméleti szinten hall róla, hanem át is éli, mit jelent ilyen módon tanulni. Ezt követően a tapasztalatokra építve, lépésről lépésre ismerkedünk meg a játékosítás fogalmával, módszertanával, tervezési szempontjaival és értékelési lehetőségeivel.

    A jelenléti workshopot követő időszakban konzultációs lehetőséget biztosítunk – egyénileg vagy kisebb (3–5 fős) szervezeti egységekben –, hogy az elsajátított eszközöket sikeresen tudja beépíteni saját oktatási gyakorlatába.

    Konzultációk egyéni időpontfoglalás alapján legkésőbb 2025. szept. 30-ig.

     

    Jelenléti munkacsoportos műhelymunka

    augusztus 29. 8:30-12:00

    A csütörtöki workshop alapjaira építve ezen a délelőttön kiscsoportos formában folytatjuk a közös munkát. A résztvevők konkrét kurzuselemeket, játékosított tanulási helyzeteket és feladatokat tervezhetnek meg – saját tantárgyaikhoz igazítva. A cél, hogy a közösségi ötletelés és a megosztott oktatási tapasztalatok révén inspiráló és beépíthető példák szülessenek. A kidolgozott ötletekre szakmai visszajelzés is érkezik.

    A délelőtt második felében egy játékos keretben megismerkedünk a Kahoot működésével, amely egy további lehetőségeket kínál a tanórák játékosítására.

     

    Kimeneti követelmény:

    "Hogyan tudná alkalmazni a játékosítást?" címmel egy játékosítási ötlet/gyakorlat koncepciójának felvázolása, amelyet a péntek délelőtti műhelymunkán és egyéni konzultációkon is van lehetőség fejleszteni. (Terjedelmi kikötés nincsen.)

    Beadásának határideje: 2025. szeptember 30.

    Feltöltés a Moodle kurzusoldalon.

     

    A képzés elvégzésének igazolása:

    Tanúsítvány

    • Nyitva: 2025. augusztus 25., hétfő, 00:00
      Esedékes: 2025. október 1., szerda, 00:00

      Dolgozzon ki egy olyan játékosítási ötletet vagy tanulási helyzetet, amely saját oktatási gyakorlatába beilleszthető. A cél nem egy kész tananyag, hanem egy konkrét koncepció, amely a műhelymunkán és konzultációkon továbbfejleszthető.

      Javasolt tartalmi elemek – segítő kérdések

      Az alábbi szempontok mentén érdemes felépíteni a leírást:

      Célcsoport, tantárgyi kontextus
      Melyik tantárgyban, milyen hallgatói körnek szánja az ötletet?

      Tanulási kihívás vagy cél
      Milyen problémára, tanulási helyzetre ad választ az ötlet? Milyen viselkedést vagy attitűdöt szeretne ösztönözni?

      Tanulói tevékenységek
      Mit csinálnak a hallgatók a játékosított helyzetben? Milyen módon kapcsolódik ez a tanulási célhoz?

      Alkalmazott játékmechanikák
      Milyen játékos elemeket használ (pl. pontgyűjtés, szintek, küldetések, verseny, badge-ek, véletlenszerű elemek stb.)?

      Visszacsatolás és ösztönzés
      Milyen módon történik a hallgatók értékelése, jutalmazása vagy visszajelzése?

      Technikai, megvalósítási lehetőségek
      Milyen eszközökkel, milyen formában tudja megvalósítani az ötletet a saját oktatási gyakorlatában?

      Fejlesztési kérdések
      Mely pontokon van szüksége további ötletelésre vagy támogatásra?

      Leadás módja

      A kész koncepció feltöltése a Moodle kurzusfelületen legkésőbb 2025. szeptember 30-ig. Terjedelmi megkötés nincs. A szöveg lehet vázlatos vagy kifejtett – a lényeg, hogy átgondolt, saját tantárgyhoz illeszkedő ötletet mutasson be.