Játékosítás az oktatásban - 2025. augusztus 28-29., DOK (jelenléti képzés)
Szekció vázlat
-
Játékosítás az oktatásban - 2025. augusztus 28-29.
A Digitális oktatásmódszertani csoport (DOK) az őszi szemeszterekben ismét képzésekkel, workshopokkal segíti az oktatómunkát. A tanévet indító első képzésünk a Képzők Képzése program keretében a játékosítás témakörét fogja gyakorlatorientáltan bemutatni.
Két nap – gyakorlatorientált tanulás, közös gondolkodás, módszertani inspiráció. A képzést tanúsítvánnyal zárjuk, és az itt született ötleteket (amennyiben igénylik) együtt fejlesztjük tovább.
A képzés mindkét része jelenléti workshop, amelynek maximális létszáma: 40 fő
Képzési idő: 12 óra
2025. augusztus 28. Helyszín: B épület 7-es tanterem (2. emelet) 08:10 – 08:20 Megnyitó 08:20 – 9:50 A gamifikált tanulási környezet megtapasztalása csoportmunkában
(Horváthné Gyurisán Szabina)10:15 - 12:00 Elméleti alapok az első egységben tapasztalt élmények, megfigyelések beépítésével
(Horváthné Gyurisán Szabina)12:40 – 15:00 Jógyakorlatok bemutatása és résztvevői reflexiók
(Horváthné Gyurisán Szabina)2025. augusztus 29. Helyszín: B épület 7-es tanterem (2. emelet) 08:30 – 12:00 Jelenléti munkacsoportos műhelymunka
(Györgyi-Ambró Kristóf)Gamifikáció a felsőoktatásban – tapasztalja meg, tervezzen tudatosan, alkalmazza hatékonyan!
augusztus 28. 8:10-15:00
Habár a játékosítás (gamifikáció) egyre elterjedtebb az oktatásban, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a tervezés során mennyire körültekintően kell eljárni ahhoz, hogy valóban hatékony tanulásszervezési módszer legyen: strukturális és tartalmi eszközökkel támogassa a hallgatók bevonódását a tanítási-tanulási folyamatba, segítse az önszabályozó tanulás kialakítását és az egyéni tanulási utak megvalósítását.
A Gamifikáció workshopon a közös munkát játékosított közegben kezdjük – így nemcsak elméleti szinten hall róla, hanem át is éli, mit jelent ilyen módon tanulni. Ezt követően a tapasztalatokra építve, lépésről lépésre ismerkedünk meg a játékosítás fogalmával, módszertanával, tervezési szempontjaival és értékelési lehetőségeivel.
A jelenléti workshopot követő időszakban konzultációs lehetőséget biztosítunk – egyénileg vagy kisebb (3–5 fős) szervezeti egységekben –, hogy az elsajátított eszközöket sikeresen tudja beépíteni saját oktatási gyakorlatába.
Konzultációk egyéni időpontfoglalás alapján legkésőbb 2025. szept. 30-ig.Jelenléti munkacsoportos műhelymunka
augusztus 29. 8:30-12:00
A csütörtöki workshop alapjaira építve ezen a délelőttön kiscsoportos formában folytatjuk a közös munkát. A résztvevők konkrét kurzuselemeket, játékosított tanulási helyzeteket és feladatokat tervezhetnek meg – saját tantárgyaikhoz igazítva. A cél, hogy a közösségi ötletelés és a megosztott oktatási tapasztalatok révén inspiráló és beépíthető példák szülessenek. A kidolgozott ötletekre szakmai visszajelzés is érkezik.
A délelőtt második felében egy játékos keretben megismerkedünk a Kahoot működésével, amely egy további lehetőségeket kínál a tanórák játékosítására.
Kimeneti követelmény:
"Hogyan tudná alkalmazni a játékosítást?" címmel egy játékosítási ötlet/gyakorlat koncepciójának felvázolása, amelyet a péntek délelőtti műhelymunkán és egyéni konzultációkon is van lehetőség fejleszteni. (Terjedelmi kikötés nincsen.)
Beadásának határideje: 2025. szeptember 30.
Feltöltés a Moodle kurzusoldalon.
A képzés elvégzésének igazolása:
Tanúsítvány
-
-
Nyitva: 2025. augusztus 25., hétfő, 00:00Esedékes: 2025. október 1., szerda, 00:00
Dolgozzon ki egy olyan játékosítási ötletet vagy tanulási helyzetet, amely saját oktatási gyakorlatába beilleszthető. A cél nem egy kész tananyag, hanem egy konkrét koncepció, amely a műhelymunkán és konzultációkon továbbfejleszthető.
Javasolt tartalmi elemek – segítő kérdések
Az alábbi szempontok mentén érdemes felépíteni a leírást:
Célcsoport, tantárgyi kontextus
Melyik tantárgyban, milyen hallgatói körnek szánja az ötletet?Tanulási kihívás vagy cél
Milyen problémára, tanulási helyzetre ad választ az ötlet? Milyen viselkedést vagy attitűdöt szeretne ösztönözni?Tanulói tevékenységek
Mit csinálnak a hallgatók a játékosított helyzetben? Milyen módon kapcsolódik ez a tanulási célhoz?Alkalmazott játékmechanikák
Milyen játékos elemeket használ (pl. pontgyűjtés, szintek, küldetések, verseny, badge-ek, véletlenszerű elemek stb.)?Visszacsatolás és ösztönzés
Milyen módon történik a hallgatók értékelése, jutalmazása vagy visszajelzése?Technikai, megvalósítási lehetőségek
Milyen eszközökkel, milyen formában tudja megvalósítani az ötletet a saját oktatási gyakorlatában?Fejlesztési kérdések
Mely pontokon van szüksége további ötletelésre vagy támogatásra?Leadás módja
A kész koncepció feltöltése a Moodle kurzusfelületen legkésőbb 2025. szeptember 30-ig. Terjedelmi megkötés nincs. A szöveg lehet vázlatos vagy kifejtett – a lényeg, hogy átgondolt, saját tantárgyhoz illeszkedő ötletet mutasson be.
-